August 07, 2019

ITALY PHOTO DIARY: ROME

Ciao! Nyt on lomat lusittu ja maanantaina koitti paluu arkeen. Kotona oltiin jo itseasiassa noin viikko sitten, mutta päätin pitää vielä loppuviikon lomaa. Tuntui jo sen verran ikävältä nousta tiistaina junasta ei niin ihanaan kotikaupunkiin kun ulkona odotti kahdeksan asteinen Joensuu. Onneksi olin varannut matkalaukkuun farkkutakin, sillä muuten olisin jäätynyt ihan täysin. Viikon aikana jo kerkisi tottua siihen 35 asteeseen, joten sellainen melkein 30 asteen lämpöero ei ollut mikään kiva kotiinpaluuyllätys... :D

Oli siis aika käydä läpi Italiasta räpsityt kuvat sekä videot ja siinä muuten meni jo oma aikansa. Pelkästään kuvia tuli räpsittyä lähemmäksi tuhat ja videoiden kimppuun en ole vielä edes kerennyt päästä. Päätin jakaa postaukset useampaan osaan, sillä muuten näistä olisi tullut ihan liian pitkiä. Aloitetaan nyt ensimmäisistä päivistä Roomassa!

Roomassa oltiin siis kolme yötä ihan ydinkeskustassa. Oltiin varattu huone Relais Roma Centro nimisestä hotellista, jota voin suositella myös muillekin. Kannattaa kumminkin maksaa huone suoraan sitä varatessa, sillä meiltä veloitettiin paikallinen "city tax" kahteen kertaan, koska hotellin summa veloitettiin suoraan tililtä jälkeenpäin maksettaessa ja aiempi vero kerittiin maksaa jo käteisellä. Hotellin sijainti sen sijaan ei olisi voinut olla yhtään parempi, sillä esimerkiksi Fontana di Treville ja Espanjalaisille portaille oli vain muutaman minuutin kävelymatka. Muutenkin meidän huone oli todella siisti ja henkilökunta todella ystävällisiä!

Ciao! Now our holiday is over and it's time to get back here on the blog as well. At home we were already about a week ago but I decided to continue my holiday a little bit longer. It wasn't very nice surprise to come back to 8 degree Joensuu when we already got use to 35 degrees... So it was about time to start working on the pictures and videos that I took in Italy and let me tell you there is a lot of them. I ended up deciding to split the pictures into more posts than I was imagining otherwise posts would have gotten too long. But now lets start our first days at Rome!
We were three nights at the center of Rome. We booked a room at hotel called Relais Roma Centro and I really liked the place. Though you might have to pay attention to the "city tax" they are asking. The hotel was just perfect distance from everything for example Fontana di Trevi was from couple minutes walk away and as well was the Spanish steps.

Italy photo diary - Rome-002 IMG_5212
Italy photo diary - Rome-006

Päivä 1 - Perillä itse kaupungissa oltiin vasta lähempänä kahtatoista päivällä, sillä juna lentokentältä oli myöhässä puolituntia. Juna-asemalta otettiin vaan suoraan taxi ja ajeltiin hotellille, sillä molemmat oltiin jo hiestä märkänä, eikä silloin käveleminen matkalaukkujen kanssa lähemmäksi 40 asteisessa kaupungissa houkuttanut. Ensimmäisenä kohteena meillä oli löytää ruokapaikka, mutta matkan varrella sattui olemaan Fontana di Trevi, johon jäätiin ottamaan muutamat kuvat. Turisteja suihkulähteellä oli ihan sikana, joten saatiin jonottaa meidän vuoroa hyvälle paikalle ottamaan kuvaa. Matkaa jatkettiin vielä Pantheonille asti, joka vaan tuli yllättäen pienien katujen jälkeen ja sai mun suun loksahtamaan auki. Tuonne oli ilmainen sisäänpääsy, mutta turisteja käännytettiin pois väärän pukukoodin takia. Onneksi itselläni juuri sattui olemaan päälle polvet ja olkapäät peittävä mekko, niin päästiin sisälle asti. Niin upean näköinen paikka ja tästä tuli mun lemppari nähtävyys Roomassa! Matkalla seuraavaan kohteeseen käytiin syömässä lounasta, mutta en muistanut ottaa meidän annoksista kuvaa. Mikä ei sinänsä edes haittaa, koska ruoka ei ollut mistään parhaasta päästä. Seuraavana kohteena listassa oli Piazza Navona, jossa käytiin vain nopeasti räpsimässä kuvia ja katseltiin paikkoja. Matkalla hotellille käytiin ostamassa reissun ensimmäiset gelatot Valentinosta ja siitä tulikin meille jokapäiväinen tapa. Niin paljon paremman makuista kuin normaali jäätelö! Illalla käytiin vielä kiertämässä espanjalaisilla portailla, joka oli myös ihan turistien peitossa. Otettiin samalla reissulla mukaan hotellille take away pizza ja kaupasta viinipullo.

Day 1 - When we arrived to Rome it was already noon because our train from the airport was late for 30 minutes. At the train station we just took taxi right away and drove to our hotel. Our first mission was to find some good restaurant but on our way we spotted Fontana di Trevi so we stayed there a while and took some photos. We continued walking and suddenly after small streets we see this big square and Pantheon. It was so amazing outside and especially on the inside. Just remember there is dressing code if you want to enter there. After that we just picked some restaurant with working air conditioning and sadly the food wasn't so great. I'm not even sad that I forgot to take photos of our meals. Our next destination was Piazza Navona where we stayed for a while. On the way back to the hotel we tasted Italian gelato at Valentino for the first time and it was so much better than normal ice cream. At the evening we went to see Spanish steps which was covered by tourist as every other sightseeing in Rome. On the way we took some take away pizza and a bottle of wine from supermarket.

IMG_5165 Italy photo diary - Rome-001 IMG_5186
Italy photo diary - Rome

Päivä 2 - Meille oli varattuna liput Vatikaanin museoon, joten liikenteessä oltiin jo puolenpäivän aikaan. Enemmän Vatikaanista aion kertoa seuraavassa matka postauksessa. Tuona päivänä sattui olemaan vielä mun synttärit, joten käytiin päivällisellä That's Amore ravintolassa, joka oli saanut hyvät arvostelut. Tällä kertaa ruoka maistui jo paremmalta ja sillä sai vatsat täyteen. Pienen ruokalevon jälkeen lähdettiin katsomaan Rooman shoppailumahdollisuudet, jotka eivät olleet niin hyvät kuin olin kuvitellut. Itse en löytänyt mitään ostettavaa, mutta poikaystävä löysi munkin edestä. Matkalla hotellille käytiin vielä pyörähtämässä Trevillä ja kaapattiin gelatot mukaan Valentinosta. Iltapalalle meidän oli tarkoitus mennä espanjalaisten portaiden luokse, mutta päädyttiin käydä vain lähikaupasta patongit ja hedelmiä hotellille.

Päivä 3 - Herätys soi samaan aikaan kuin viime aamuna, mutta päivän tulevat nähtävyydet olivat erilaiset. Kokoontumispaikalla piti olla jo puolenpäivän aikaan ja meidän yllätykseksi se oli ihan Vittorio Emanuelen juurella. Pian meidän matka jatkui kohti Forum Romanumia ja myöhemmin Colosseumia. Niistäkin lisää sitten seuraavassa matka postauksessa. Noissa paikoissa meillä vierähti jo useampi tunti, joten nälkä oli jo hirveä. Yritettiin löytää jotain hyviä arvosteluita saanutta ravintolaa, mutta kaikki oli jo täynnä, joten valittiin vain jokin jossa ilmastointi pelasi. Ruuasta ei ollu kehumista, mutta onneksi edes roséviini oli hyvää. Matkalla hotellille käytiin yllätys yllätys hakemassa gelatot Valentinosta. Molemmat oltiin aivan poikki kaiken kiertelyn jälkeen, joten seuraavan kerran liikuttiin vasta illalliselle. Tällä kertaa valittiin La Panetteria ravintola, joka yllätti meidät positiivisesti. Iso suositus tälle paikalle, sillä pizza oli ainakin ihan taivaallista! Seuraavana aamuna meillä koittaisi jo siirtyminen toiseen kaupunkiin, joten loppuilta meni pakatessa kamoja kasaan ja nukkumaan päästiin vasta puolenyön jälkeen.

Day 2 - We had booked tickets to Vatican museum at noon so we were up pretty early. More about Vatican I will tell on the next travel post. On that day it was also my birthday so we went for dinner at That's Amore restaurant which was rated highly on Trip advisor. This time food was good and we got our stomachs full. After little food rest we went to shopping but sadly I didn't find anything. There wasn't that many shops I even wanted to visit so that was disappointing. On the way to our hotel we stopped by Trevi again and also took some gelato with us. On the evening we were supposed to go to some restaurant by Spanish steps but we ended up just picking some prosciutto-mozzarella breads and fruits at the supermarket.

Day 3 - We woke up pretty much the same time as the previous day but our plans were quite different. We were at noon by the Vittorio Emanuele where we were supposed to gather and get our tickets. Then we continued to Forum Romanum and later to Colosseum. More about those I will tell on the next travel post as well. After several hours of walking we were so hungry and went to look for a good restaurant. All the good ones were already full so we just picked some restaurant that looked pretty. Unfortunately the food was awful but gladly ice cold rosé wine was good. On the way back to our hotel we went to get, what a big surprise, gelato from Valentino. We both were exhausted so next time we were leaving from the hotel was later on the evening when we were starting to get hungry. This time we went to La Panetteria and finally I can recommend some restaurant. The pizza I had was so good and also my boyfriends pasta was really well made. On the next morning we would be going to another city so it was time to pack our stuffs and go to bed early.

IMG_5337 Italy photo diary - Rome-004 IMG_8447-3 IMG_5179 Italy photo diary - Rome-007

Rooma oli lähestulkoon juuri sellainen kuin kuvittelin lukuunottamatta muutamaa asiaa.
- Ensimmäinen asia, joka tuli heti mieleen ulos astuttua oli se paahtava kuumuus, joka iski päin kasvoja. Tuulesta ei ollut tietoakaan keskellä kaupunkia, joten olo oli kuin pätsissä. Ulkona kerkisi kävellä ehkä muutaman korttelin, niin vaatteet olivat jo hiestä märkinä, eikä tullut mieleenkään jättää hellehattua hotellille päiväsaikaan. Myöskin aurinkovoide oli ahkerassa käytössä joka päivä ja silti multa meinasi olkapäät kärtsätä. Vesipullo oli must-have kaupunkia kierrellessä ja sitä tuli täytettyä kaduilla olevilla vedenottopisteillä useaan kertaan päivässä. Myöskin pienet kävelymatkat tuntuivat todella pitkiltä siellä kävellessä, siksi me matkustettiin vähän turhankin usein taxilla.
- Toinen asia, jonka harmikseni huomasin oli, että yllättävän moni ravintola, ainakin missä me käytiin, eivät olleet mitään päätä huimaavia ruuan suhteen. Me valittiin ravintolat aika keskustasta eli sieltä missä kaikki turistit ovat, joten olisi varmaan täytynyt mennä kauemmaksi kaupungista, jos parempaa ruokaa olisi halunnut saada. Tosin pizza maistui hyvältä jokaisessa paikassa, mutta toisaalta miten surkea ravintola pitäisi olla, että senkin tekisi huonosti.
- Kolmas asia, joka huomattiin jo ekana Roomaan tullessa oli, että taxien kanssa kannattaa muuten olla tarkkana, sillä jotkut veloittavat tupla summan kuin mitä mittarissa näkyy. Myö ruvettiin kysymään matkan hintaa jo ennen kun mentiin taxin kyytiin, jotta vältyttiin ikäviltä yllätyksiltä. Kannattaa myös ladata puhelimeen "Free Now" niminen sovellus, jossa näkyy matkan todellinen summa, johon vielä lisätään muutama euro muita kuluja. Tämä helpottaa hahmottamaan matkan oikean suuruista maksua.
- Neljännen asian opin kirjaimellisesti kantapään kautta eli jos olet lähdössä Roomaan heinäkuussa, niin älä pakkaa mukaan pelkästään tennareita. Ulkona on niin hiostavan kuuma, että jalat hikoavat tennareiden sisällä ja mahdollisesti aiheuttavat rakkoja, kuten mulle kävi. Pisimmille kävelyille ne ovat hyvät, mutta pelkästään kadulla kiertelyyn suosittelen laittamaan jalkaan sandaalit.

Näitä muutamaa asiaa lukuunottamatta tykkäsin Roomasta todella paljon ja kolme päivää riitti hyvin kaupungin kiertämiseen. Rooma on täynnä upeita pieniä kujia, älyttömän hyvää gelatoa (pistaasi ja sitruuna ovat mun lempparit!), värikkäitä vanhoja rakennuksia, kauniita viherkasveja ja kukkia, ylihalpaa viiniä, sekä ennen kaikkea pullollaan historiaa. Juuri näiden takia lähtisin tuonne takaisin ihan milloin tahansa!

Rome was pretty much everything I expected but there were couple things that really surprised me.
- The first was the heat. Almost 40 degree city without any wind was just way too hot for my taste.
- The second was the food we had in Rome. I had high expectations for the food so I was really disappointed that so many meals we had weren't so great. Maybe a little bit further away from the center you would find better food.
- The third which we noticed just when we arrived to Rome was that you should be careful with the taxis. They easily charge you more than the actual amount so we always asked before entering the taxi that how much the journey would cost. Also I really recommend downloading the app called "Free Now" where you can count the right cost of the journey.
- The fourth I learned really quickly that you shouldn't pack only sneakers with you on July. Your feet will sweat a lot during the day being inside on your shoes and you will probably get blisters. I know because I did. So pack also some sandals with you. You will thank me later.

Anyway I really liked Rome and three days were just the perfect length to explore the city. Rome was full of nice little streets, delicious gelato (pistachio and lemon are my favorite!), colorful old buildings, beautiful plants and flowers, over cheap wine and most of all full of history. Those are the reasons why I would love to go back there at anytime!