October 24, 2018

Viikonloppu pähkinänkuoressa

Heippa! Oltiin viime viikonloppuna käymässä pitkästä aikaa Helsingissä. Tällä kertaa majoituttiin sukulaisten luokse ja vierailu kesti kolme päivää ja kaksi yötä. Siispä aikaa meillä oli rutkasti aikaa touhuta kaikenlaista. Silti meiltä jäi valokarnevaali näkemättä, mikä jäi harmittamaan mua aikalailla. Mie kun en ole koskaan edes käynyt Linnanmäellä, niin olisi kiva ollut nähdä vihdoin sekin paikka.

Reissumme starttasi perjantaina aikaisin aamulla junaan mennessä ja määränpäässä oltiin päivällä vielä hyvissä ajoin. Ihan ekana me etsittiin joku ruokapaikka mistä saisi jotain pientä purtavaa. Melkein kaikki kahvilat olivat tupaten täynnä ja ne jonne olisi mahtunut pulittivat yhdestä sämpylästä lähemmäksi kymmentä euroa. Suunnattiin siis ihan suosiolla tuttuun ja turvalliseen Subwayhin syömään.

Seuraavana etappina meillä oli vierailu Tuomionkirkolla, jota en koskaan aikasemmin ollut nähnyt livenä. Rakennus oli paljon isompi kuin olin kuvitellut ja muutenkin todella hieno. Aikamme kirkkoa pällistellessä jatkoimme matkaa kohti päivän kohokohtaa, eli kissakahvila Helkattia. Matkalla räpsittiin myös asukuvat, jotka julkaisen erillisessä postauksessa. Kahvilassa meitä odotti kahdeksan kissaa ja kaksi niistä oli ihan pentuja. Yhdelle vierailuille on aina varattuna puolitoista tuntia, jotta seuraavatkin asiakkaat mahtuvat myös sisään. Kuvittelin kahvilan paljon isommaksi ja paikka olikin koko ajan ihan tupaten täynnä asiakkaita. Muuten tila oli todella kotoisa ja kivasti sisustettu. Juoma- ja ruokatarjonta olivat omalaatuiset ja kohtuun hintaiset. Mun lemppari kissa oli ehdottomasti Kinuski. Hänestä tuli meidän Kisse mieleen, niin luonteeltaan, kuin ulkonäöltään.

IMG_8520-2 Viikonloppu pähkinänkuoressa-001

Illalla vielä matkustettiin ratikalla Kallioon syömään ja paikaksi valittiin Tenho Restobar. En ollut koskaan aiemmin syönyt lihatonta pizzaa ja sain yllättyä mausta positiivisesti. Itse toki lisäisin vielä ainakin tonnikalaa täytteeksi, jos kotona joskus teen samantapaista, vaikka kelpasi se myös tuollaisena oikein hyvin. Tuona iltana meidän oli alunperin tarkoitus käydä lintsillä, mutta ei jaksettu enää sinne lähteä. Istuttiin siis vielä useampi tunti ravintolassa syöden ja lipittäen punaviiniä ennen kun vihdoin mentiin meidän majapaikkaan asettumaan aloille.

IMG_8775-2 IMG_5150-2

Lauantaina heti aamupalan jälkeen lähdettiin ajamaan kohti Serenan vesipuistoa. Mun viime vierailusta oli vierähtänyt jo useampi vuosi, joten oli kiva käydä virkistämässä vähän muistia. Meidän vierailut ovat aina sattuneet silloin kun ulkona olevat vesiliukumäet ovat olleet jo kiinni ja niin myös olivat tälläkin vierailulla. Täytyy ensi kerralla mennä tuonne joskus kesällä. Uimisen jälkeen mentiin syömään majapaikkaan ja siitä parin tunnin sisällä lähdettiin kyläilemään tuttujen luona. Ajateltiin tuona iltana kokeilla uudestaan mennä sinne lintsille, mutta huomattiin liian myöhään, että paikka menee kiinni jo kello kymmenen.

Viikonloppu pähkinänkuoressa-002

Sunnuntaina koitti meidän viimeinen päivä Helsingissä. Aamupalan ja matkalaukun pakkaamisen jälkeen lähdettiin heti Helsingin keskustaan. Siellä shoppailessa aika kului kuin siivillä ja pientä boostia päivään käytiin hakemassa mistä muualtakaan kuin Starbucksista. Vihdoin sain maistella paljon kohuttua pumpkin spice lattea, tosin ilman kofeiinia, enkä oikeen maistanut siinä mitään eroa muihin sokerilitku-latteihin. Syömässä käytiin tällä kertaa Naughty Burgerissa, jota ollaan kehuttu kaikkialla. Hamppari ei ollut oikein mun mieleen, mutta ranskalaiset ja valkosipuli dippi olivat ihan taivaallisia! Syömisen jälkeen matkalla juna-asemalle käytiin vielä pikapyörähdys tekemässä Stockmannilla, jossa en ollut aiemmin käynyt, sekä Zaraan.

Vaikka kuinka kivoja nämä viikonloppureissut ovat, niin oli jo ikävä päästä omaan kotiin kisujen luokse. Tunne oli näköjään molemminpuolinen, kun molemmat karvapallot ovat olleet koko ajan ihossa kiinni. Mulla onkin tänään vapaata töistä, joten tämä päivä on aikalailla vaan sohvalla makoilua ja Netflixin tuijottamista. Huomenna mulla alkaakin jo kolmen päivän työputki, joten pieni löhöily päivä välissä ei ole pahitteeksi. Toki ajateltiin hakea tänään isot kasat karkkia parin korttelin päästä, joten kotoa on jossain vaiheessa poistuttava. Onneksi palkkio pienestä happihyppelystä on sen verran makoisa. :)