March 13, 2020

TULEVAISUUDEN POHDINTOJA

IMG_9120-3

Mua on nyt viimeaikoina ruvennut ahdistamaan todenteolla kuinka nopeasti tämä aika kuluukaan. Vastahan sitä tultiin täysi-ikäiseksi ja juoruiltiin ruokatunneilla kavereiden kanssa viikonlopun seikkailuista. Tuntuu, että kaikilla mun tutuilla alkaa olla jo elämässä niin sanotusti palaset loksahtaneet paikoilleen, tai edes osa niistä, kun itse olen vasta alkanut pohtimaan miltä ylipäätään haluan mun elämän palapelin näyttävän. Alan olemaan jo sitä ikäluokkaa, kun porukka joko alkaa mennä kihloihin, saavat lapsia, ovat vakituisessa työpaikassa tai ovat edes löytäneet itselleen sopivan ammatin... Itse olen noihin verrattuna vielä aivan alkutekijöissä ja nyt jopa mun ammatinvalinta on ruvennut mietityttämään. 

Asukuvat

Mun merkonomiksi valmistumisesta on kulunut jo kuusi vuotta (ai kauheeta...) ja silloin olin varma, että tämä on mulle oikea ammatti. Lupasin myös itselleni valmistettuani, että en enää koskaan lähde uudelleen opiskelemaan, kun sain vihdoin mun opiskeluputken ala-asteesta ammattikouluun päätökseen. Viimeiseen kuuden vuoden aikana en ole kumminkaan tullut vakuutetuksi siitä, että haluan tehdä juuri tätä työtä eläkeikään saakka. Myöskin niihin mun kaikkein mieluisimpiin työpaikkoihin on niin vaikea päästä varsinkin ilman suhteita ja vielä kun kysyntä on paljon runsaampaa kuin itse tarjonta. Useampiin myymälöihin kun otetaan ihan ilman ammattiakin töihin tai vaikka opiskeltu ammatti on ihan täysin vastakohta työnkuvasta, joten voin vain kuvitella sitä hakemusten määrää, kun aina uusi työpaikka aukeaa.

IMG_9055-2

Olen nyt ruvennut todenteolla pohtimaan mikä olisi mulle se unelmien työtehtävä ja mitä alaa mun kannattaisi lähteä vielä opiskelemaan. Mun ajatukset ovat tämän koko ajan olleet aika yksimieliset, sillä tiedän, että haluan ehdottomasti työskennellä sosiaalisen median parissa oli työnkuva sitten graafikko tai vaikkapa mediasuunnitelija. Ala, joka mahdollistaisi noihin työtehtäviin pääsyn on Medianomi ja mun onneksi Joensuussa on mahdollisuus lähteä sitä opiskelemaan. Sain jo mun edellisessä työpaikassa hieman esimakua kyseisen alan hommista ja siinä samalla tajusin, että miten paljon nautinkaan niiden tekemisestä ja olen oikeastaan jo aika hyvä niissä. Luulen, että tämä blogi kaikkineen osapuolineen (kuten kuvien suunnittelu, valokuvaaminen, kuvien editointi jne.) ovat isona osana syytä miksi haluan suuntautua juuri media alalle ja uskon, että tästä kahdeksan vuotisesta harrastuksesta tulee olemaan jotain hyötyäkin tulevaisuudessa. 

Hakuaika medianomiksi alkaa jo ensiviikolla, joten silloin itsekin pistän paperit menemään. Peukut pystyssä jään odottamaan, että kaikki menee hyvin ja että tuleva ennakkotehtävä ei olisi liian hankala. Itse pääsykokeita en vielä edes tässä vaiheessa rupea jännittämään, sillä ei sitä koskaan tiedä pääsenkö edes sinne asti. Kaikkeni yritän silti tehdä ja toivottavasti yritys palkitaan. Ei sitä koskaan tiedä vaikka ensi syksynä sitä oltaisiinkin takaisin koulunpenkillä.

Ihanaa viikonloppua teillekin! xo

Asukuvat-001

FUTURE PLANNINGS: Thinking about the future has made me lately really anxious. Time goes by too damn fast and it feels like I haven't got anything done. I have been planning to apply for university and study myself a new profession since I don't feel like myself on my current one. (I have graduated on business college over six years ago). I would love to start studying media industry and luckily it is possible in Joensuu.  Application period starts already next week so I guess that is when I will send my application there and start hoping for the best. If everything goes well I'll be a student again on autumn. Have a lovely weekend everyone! xo

Coat / Zara
Knit / H&M
Pants / H&M
Shoes / Skopunkten

No comments:

Post a Comment